Kan du finne din optimale diett i ditt DNA? Det viser seg at kroppens gener er årsaken til at dine blå jeans fortsatt er for stram. Til tross for at du holder deg til den strenge dietten.

Så vær så god; du kan skylde på genene for at du ikke mistet vekt på Atkins dietten. Selv om bestevenn din mistet 9 kilo. Og mens vi vet at arv er det som bærer på informasjon om alt fra hudfarge til hvilke sykdommer en person er utsatt for, sier nå forskere at det også er genetikk som påvirker hvordan kroppen reagerer på ulike dietter.

Så hva er din optimale diett

 

Forskere fra Texas A & M University delte mus inn i grupper basert på deres gener og testet hvordan hver enkelt responderte på fire dietter. Et amerikansk/vestlig kosthold med innehold av mye fett og sukker; et 1960’s japansk kosthold rikt på fisk, ris og grønn te; en Middelhavsdiett med sunne råvarer, hele korn og en rødvinsetterligning; og en høy fett, lav karbo Atkin’s-lignende diett, også kjent som ketose.

De fant ut at hver genetiske gruppe hadde ulik respons på de forskjellige diettene. Noe som antyder at genene gjøre større forskjell enn selve menyen og bidra til å finne din optimale diett.

«Det er overgeneraliserende helsemessige fordeler eller risiko knyttet til visse dietter,» sier Dr. William Barrington, en genetiker som presenterte rapporten på Allied Genetics Conference på fredag. «Vår undersøkelse viste at virkningen av dietten sannsynligvis er avhengig av den genetiske sammensetning av de enkelte som spiste dietten, noe som betyr at ulike individer har forskjellige optimale dietter.»

En manns Atkins er en annen manns Middelhavsdiett, vekttap-messig.

Men noen dietter virker fortsatt sunnere. Middelhavs- og japanske dietter gjorde godt for de fleste av musene. Men hver gruppe fikk økt vekt og viste høyere nivåer av kolesterol og fettleversykdom på den amerikanske dietten, selv om graden av disse bivirkningene varierer avhengig av den genetiske gruppen.

din optimale diett kan by på utfordringer

Forskere antyder at «virkningen av kosthold er trolig avhengig av den genetiske sammensetningen til den enkelte for å spise en diett, noe som betyr at ulike individer har forskjellige optimale dietter.» (TIM TADDER / Getty Images)

Den Atkins-lignende ketose dietten viste de mest ekstreme resultatene. Selv om forsøksmusene på ketose brente flere kalorier uten å øke aktivitetsnivået, la halvparten av dem fortsatt på seg fordi de spiste så store mengder av dietten. Mus kan ikke heller motstå fet, smakfull mat!

Forskerne arbeider nå med hvilke gener og biomekanikk (bevegelseslære) som fører til de ulike reaksjoner på diettene.

«Vi har i stor grad sett på diett på samme måte de siste 100 årene med en forutsetning om at det finnes en optimal diett», sa Barrington. «Nå som vi har identifisert at dette sannsynligvis ikke er tilfelle, tror jeg at vi i fremtiden vil være i stand til å identifisere de genetiske faktorene som er involvert i de ulike reaksjoner på diett og bruke disse til å forutsi diettrespons hos mennesker.»

Med andre ord, din optimale diett, tilpasset ditt DNA.

Kunnskap er næring for sjelen. Les mer om gentest for kosthold og trening.

Kilde: New York Daily News