Etter som vi blir eldre forbrenner kroppen våre kalorier saktere. Derfor blir ikke i stand til å gjøre de tingene vi pleide å gjøre. Bakrus blir verre og varer gjerne over flere dager. En kveld med hamburger, fries og øl føles også langt langt verre enn det pleide å gjøre. Sammenlignet med da vi var unge og spreke 20-åringer. Dette betyr at når vi blir eldre, kan vi også bli vitne til våre midjemål blir større.

Det merkelige er at etter hvert som folk blir eldre, har de en tendens til å spise mye sunnere enn de gjorde som studenter. Da enkle og usunne måltider som pizza, nudler og sjokolade sannsynligvis var ukentlig rutine. Eldre mennesker tar ofte mer ansvarlige matvalg som salater og magert kjøtt. Men hvorfor legger vi da like vell på oss når vi blir eldre, selv om vår diett bare blir bedre?

Les også: Bytt ut brødskiva!

Ifølge en ny studie er det fordi fysisk aktivitet har en større innvirkning på vår vekt og helse enn kosthold gjør. Dette etter hvert som vi blir eldre. Studien undersøkte 4999 voksne amerikanere i alderen 20 til 70. Ved hjelp av data fra National Health and Nutrition Examination Survey registrerte de opplysninger om folks vekt, kroppsmasseindeks (BMI), midjemål og kosthold.

Løsningen for slanking ved aldring er fysisk aktivitet

«Våre studier av voksne amerikanere peker på den svært viktige effekten av fysisk aktivitet. Særlig med den kritiske rollen aldersrelatert nedgang i fysisk aktivitet har på den økende utbredelsen av overvekt og fedme ved aldring.» Uttaker Russell Pate, hovedforfatter av studien, ifølge Huffington Post. «Våre resultater tyder på at økende fedme med alderen, ikke kan forklares med endringer i kvaliteten på dietten.»

Folk som bare benytter en diett for å gå ned i vekt ender enten opp med å få vekten tilbake etter kort tid. Eller så sliter de med å miste vekt fordi de ikke tok til seg de riktige næringsstoffene. Trening derimot – hjelper deg å holde vekten nede over lengre tid. I tillegg kickstarter det stoffskiftet. Les mer om kosthold-versus-trenings debatten her.

Studien er viktig fordi fedme fortsetter å være et stort problem også i dette landet. Det påvirker nesten en tredjedel av befolkningen. Viktigheten av mosjon kan ikke understrekes nok. I mellomtiden er halvparten av befolkningen enten overvektig eller sykelig overvektig.

«Amerikanerne bør møte den føderale retningslinjen for fysisk aktivitet: 150 minutter med moderat mengde fysisk aktivitet per uke,» understreker Tate. «Hvis de fleste voksne amerikanere imøtekommer denne retningslinjen vil forekomsten av overvekt og fedme bli vesentlig lavere enn er i dag.»

Så å bestille en salat på ditt favoritt spisested i stedet for vanlig cheeseburger kan være en god start, men ikke hele fasiten. Du er nødt til å komme deg i bevegelse hvis du ønsker å holde seg sunn og frisk når du blir eldre.

Les også om: Hvorfor lage kostholdsplan?

Kilde: Lecia Bushak, Medical Daily. Pate R, Taverno Ross S, Liese A, Dowda M. foreninger blant fysisk aktivitet, kosthold kvalitet, og vektstatus i amerikanske voksne. Medisin & Science in Sports & Exercise. 2015.