Velg en side

Glykemisk indeks er et tall som indikerer hvor raskt kroppen konsumerer en type mat for deretter konvertere det til blodsukker (glukose). Noen studier foreslår at en diett bestående av lav-glykemisk-indeks produkter vil redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes.

«Reduksjon av mengden karbohydrater i en diett har bedre etablert effekt enn å endre typen karbohydrat»

Nina Schrøder

Ernæringsfysiolog, Gendiet AS

Selv om du ikke vil bruke tiden din på å finne glykemisk indeks for alt du har på matfatet, kan du ved å unngå svært prosessert mat (hvitt brød, hvit ris, sukrede desserter) unngå raske stigninger i blodsukkeret, som uavhengig er tilknyttet dårligere helse.

Glykemisk indeks for hjertet

Teorien bak bruken av glykemisk indeks er å velge mat som inkluderer frukter, grønnsaker, nøtter, melke-, og kornprodukter som forhindrer de raske endringene i blodsukkeret – som kan forårsake helseproblemer. I studier hvor man observerte større grupper over tid kunne man se at ved å spise en lavere-glykemisk-indeks diett ble assosiert med mindre fedme, hjertesykdommer og diabetes.

En nyere klinisk test ble satt i gang for å teste hvorvidt en lavere-glykemisk-indeks diett påvirker hjertehelse, blodtrykk, og kolesterolet. 163 mennesker ble testet, alle var overvektige, hvor de så ble tildelt forskjellige diett-planer over en femukersperiode. Diettene var høye og lave på karbohydrater (fra 40% til 58% av daglige kalorier), så vel som høye og lave på glykemisk indeks.

Studiet viste da, selv om dette var kortidseffekt, at en diett bestående av lav-glykemisk-indeks som del av en diett – som allerede er relativt sunn – ikke påvirket hjertesykdommer i noen stor grad. Dr. Frank Sacks, professor i medisin ved Harvard Medical School oppsummerte studiet med «Reduksjon av mengden karbohydrater i en diett har bedre etablert effekt enn å endre typen karbohydrat».

Er fortsatt glykemisk indeks nyttig?

Denne studien erklærer ikke konseptet lav-glykemisk-indeks dietter som ugyldige. For diabetikere er dette en tilnærming som i stor grad er nyttig for dem. Videre vektla de også at helseeffektene til fiber- og kornprodukter ikke ville gi store utslag i løpet av en så kort testsyklus.

Så for nå har man ikke et endelig svar på om lav-glykemisk-indeks dietter vil forbedre hjertehelse. Men i mellomtiden kan man nyte de samme potensielle fordelene uten å måtte lete opp nummeret på alt. Les mer om studiet hos Harvard Health Publications.

Les også mer om Glykemisk Indeks og Glykemisk Belastning for 100 matvarer