Glykemisk indeks er et tall som indikerer hvor raskt kroppen konsumerer en type mat for deretter konvertere det til blodsukker (glukose). Noen studier foreslår at en diett bestående av lav-glykemisk-indeks produkter vil redusere risikoen for hjertesykdommer og diabetes.

«Reduksjon av mengden karbohydrater i en diett har bedre etablert effekt enn å endre typen karbohydrat»

Nina Schrøder

Ernæringsfysiolog, Gendiet AS

Selv om du ikke vil bruke tiden din på å finne glykemisk indeks for alt du har på matfatet, kan du ved å unngå svært prosessert mat (hvitt brød, hvit ris, sukrede desserter) unngå raske stigninger i blodsukkeret, som uavhengig er tilknyttet dårligere helse.

Glykemisk indeks for hjertet

Teorien bak bruken av glykemisk indeks er å velge mat som inkluderer frukter, grønnsaker, nøtter, melke-, og kornprodukter som forhindrer de raske endringene i blodsukkeret – som kan forårsake helseproblemer. I studier hvor man observerte større grupper over tid kunne man se at ved å spise en lavere-glykemisk-indeks diett ble assosiert med mindre fedme, hjertesykdommer og diabetes.

En nyere klinisk test ble satt i gang for å teste hvorvidt en lavere-glykemisk-indeks diett påvirker hjertehelse, blodtrykk, og kolesterolet. 163 mennesker ble testet, alle var overvektige, hvor de så ble tildelt forskjellige diett-planer over en femukersperiode. Diettene var høye og lave på karbohydrater (fra 40% til 58% av daglige kalorier), så vel som høye og lave på glykemisk indeks.

Studiet viste da, selv om dette var kortidseffekt, at en diett bestående av lav-glykemisk-indeks som del av en diett – som allerede er relativt sunn – ikke påvirket hjertesykdommer i noen stor grad. Dr. Frank Sacks, professor i medisin ved Harvard Medical School oppsummerte studiet med «Reduksjon av mengden karbohydrater i en diett har bedre etablert effekt enn å endre typen karbohydrat».

Er fortsatt glykemisk indeks nyttig?

Denne studien erklærer ikke konseptet lav-glykemisk-indeks dietter som ugyldige. For diabetikere er dette en tilnærming som i stor grad er nyttig for dem. Videre vektla de også at helseeffektene til fiber- og kornprodukter ikke ville gi store utslag i løpet av en så kort testsyklus.

Så for nå har man ikke et endelig svar på om lav-glykemisk-indeks dietter vil forbedre hjertehelse. Men i mellomtiden kan man nyte de samme potensielle fordelene uten å måtte lete opp nummeret på alt. Les mer om studiet hos Harvard Health Publications.

Les også mer om Glykemisk Indeks og Glykemisk Belastning for 100 matvarer