Hvorfor bør du bli kvitt søtsuget?

Julen har akkurat passert med tradisjonsrike fristelser og mange av oss har allerede bestemt seg for ett eller flere nyttårsforsett. På det nye året sliter vi kanskje spesielt med dårlig samvittighet etter å ha lagt på noen ekstra julekilo fra fristende julekaker, sjokolade, marsipan og saftig ribbe. Noen av oss kjenner fortsatt at vi bare må ha en liten bit sjokolade, eller kanskje to eller tre, så er bollen plutselig tom. Hva skjedde? Jeg er sikker på at vi alle har kjent på søtsug eller ”craving” i en eller annen form og de fleste av oss synes det er slitsomt å kjempe i mot og opplever det som et hinder for en sunn livsstil eller et ønske om vekttap. Heldigvis kan det kontrolleres, men hvordan bli kvitt søtsuget for godt?

Avhengighet er en klinisk betegnelse på en fysisk sykdom i hjernen med fysiske, psykologiske, sosiale og åndelige konsekvenser. Avhengighet defineres i klinisk forstand som et sykelig forhold til et middel eller en aktivitet med en forventning om en positiv belønning.

Hvor kommer søtsuget fra?

75% av alle mennesker er predisponert for sukkeroverfølsomhet, og omtrent 25% av disse utvikler avhengighet. Er man genetisk predisponert blir lykkeeffekten av sukker ekstra kraftig. For sukkerfølsomme kan sukker i alle former være avhengighetsskapende. Sukker har rett og slett flyttet fra sukkerskålen og inn i maten. Spesielt i såkalte «lettprodukter» er ofte fett erstattet med sukker, stivelse eller andre raffinerte karbohydrater. Vi har derfor listet opp noen gode tips for å få kontroll på søtsuget og bli kvitt cravingene – en gang for alle.

LES OGSÅ: Lavfett vs. fettrik matvarer? Ekspertene «veier inn»

begrens tilgangen

1. Begrens tilgangen til søtsaker

Har du først søtsakene i hus når lysten melder seg, er det også lettere å spise dem. De fleste av oss drar ikke på butikken hvis matskapet er tomt for søtsaker. Sliter du med avhengighet, er det lurt å starte med å tømme skapene. Og nei, ikke i magen, men i søpla. Da er du allerede godt skodd for å bli kvitt søtsuget.

Skriv handleliste

2. Skriv handleliste

Skriver du handleliste eller en kostholdsplan for hele uka, er det mye lettere å unngå impulskjøp som godterier og annen sukkerholdig snacks. Det slanker også matbudsjettet og bidrar positivt til økonomien. Husk å gjøre innkjøpet på full mage, så lokkes du ikke like enkelt inn i fristelse.

Spis et mellommåltid

3. Spis et mellommåltid før du forlater jobb

Det er ofte lenge mellom lunsj og middag så for mange er et mellommåltid redningen.

LES OGSÅ: Bytt ut brødskiva – med supersunne hjemmelagede knekkebrød.

en fast kosedag

4. ÉN fast kosedag i uka

Helgekosen varer ofte fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Fråtser du i fristelser hele helgen, hjelper det ikke at du har vært flink fra mandag til torsdag. Å begrense det til en dag i uken, gjør også kosen denne dagen svært mye hyggeligere enn om du fordeler det på flere dager. Skal du handle inn til lørdagskosen, er det derfor også lurt å planlegge.

sukker har mange navn

5. Kjært barn har mange navn – også sukker

Det finnes ca. 52 forskjellige navn for sukker, enten det dreier seg om strøsukker, honning, fruktsukker, melkesukker, råsukker, all sirup i tillegg til raffinerte matvarer som for eksempel hvitt mel, hvit ris og poteter. Hjernen vår skiller ikke mellom sukker i ren form og sukker som er omdannet i kroppen av andre raske karbohydrater eller stivelse. Det er først og fremst viktig å få opp øynene for hva sukker gjør med kroppen. Sukker er helt uten noen form for vitaminer og mineraler, tar plassen til viktige næringsstoffer og gir oss en særdeles ugunstig blodsukkerstigning. Når vi spiser mye sukkerholdig mat, spiser vi ofte mindre sunne matvarer. Vi bør derfor begrense inntaket så mye som mulig. Utfordringen er at sukker ofte skjules under andre navn.

Slå opp med sukker

6. Gjør det slutt med sukkeret i 3 uker

Sukker er avhengighetsdannende så å «gjøre det slutt» med sukker er ofte vanskeligere enn å ta beslutningen om å ikke spise det mer. Når du har kuttet ut sukker helt i tre uker nøytraliserer du kroppen og søtsuget blir mindre. Jo lengre du holder deg unna, jo mindre søtsug føler du. Og ja, er du konsekvent og kutter det helt ut, vil du også bli kvitt søtsuget. Som en bonus vil også smaksløkene dine få nytt liv.

Er det vanskelig å slutte på dagen? Gjør det gradvis! Begynn med brus, juice og andre leskedrikker med innhold av sukker. Når du mestrer dette kan du gå over til å fjerne junkfood og annen prosessert mat.

Bilde sukkerbomber

7. Se opp for skjulte sukkerbomber

Sukker finnes i matvarer som brus, godteri, bakervarer, sjokolade og mange tørstedrikker. Det finnes også i meieriprodukter, fettreduserte «lett» varer, brunost, sauser og frokostblandinger. Felles for sukkerbombene er at de skjuler et svært høyt innhold sukker. Se etter sukker på varedeklarasjonen. Ingrediensene rangeres etter %’vis innhold, så om du ser sukker som første eller andre ingrediens er det et dårlig tegn og du bør velge et alternativt produkt. Du kan også benytte glykemisk indeks (GI) og glykemisk belastning (GB) som verktøy for å se hvor raskt kroppen tar til seg energi fra matvarer (GI) og hvor lenge energien varer (GB).

LES OGSÅ: Glykemisk indeks og glykemisk belastning for 100 matvarer.

Hold deg i aktivitet

8. Hold deg i aktivitet

Etter inntak av søtsaker stiger produksjonen av endorfiner, som gir økt velbehag og virker smertestillende, nærmest som en lett form for rus. Ved å holde deg i fysisk aktivitet stimulerer du også produksjonen av endorfiner og får tankene over på noe annet enn de søte fristelsene. Ta oppvasken, gå tur med hunden, rydd eller heng opp klesvasken. Før du er ferdig, vil du sannsynlig også bli kvitt søtsuget.

God natt søvn

9. En god natt søvn gjør underverker

Det finnes ingen ting som en god natts søvn. Sover du derimot dårlig vil hjernen søke etter balanse og tilfredsstillelse på annet vis, og dermed blir det vanskelig å styre unna søtsakene. Legg deg og stå opp til faste tider og nyt nattesøvnen, så hjelper du også med å få bukt på søtsuget.

Sett gode mål

10. Sett gode mål

Plutselige endringer i livsstil kan oppleves som utfordrende i en hektisk hverdag, og kan resultere i raske og lite gunstige løsninger. Å formulere et tydelig mål hjelper deg å å bli bevisst på de gode valgene på veien mot målet.

Lag derfor ett eller to enkle mål og benytt følgende spørsmål for å være sikker på at det er gjennomførbart:

– Hva ønsker jeg å oppnå? – Vær spesifikk.
Når ønsker jeg å være i mål? – Klarer du å kutte ut sukker i tre uker? Sett en dato for måloppnåelse.
Er det realistisk? Stikk fingeren i jorda om vurder om det virkelig er realistisk. Har du alle ressurser og energien som skal til?
Hva skjer når jeg når målet? Hva skjer om jeg ikke når målet? Bli bevisst på konsekvensene av å nå målet.
– Hvilken belønning får jeg når målet er nådd? En belønning er ofte motiverende nok til å holde seg på stien.

Alle gode valg du tar er selvforsterkende, som betyr at en god beslutning, ofte fører til flere gode beslutninger. Når du lykkes med å kutte ut brus, er det også enklere å kutte ut juice. Bli kvitt søtsuget – for godt!

Søtsug og gentest

I Gendiet tester vi for tre variasjoner av FTO, ofte kalt «Junkfood gene”, som bland annet er forbundet med sug etter mettet fett og søtsaker. Om en eller flere av disse variasjonene i genene er aktivert blir også derfor viktigere av å kutte ut ”dårlige” karbohydrater og mettet fett. Ta en gentest i dag og finn ut om du er spesielt utsatt for søtsug.

Har du bekjempet søtsuget? Legg igjen en kommentar og fortell hvordan du seiret over søtsuget.