Hva er er egentlig sult og hvordan tar jeg kontroll over sultfølelsen? Jo, sultfølelse er et instinkt som er livsviktig for oss. Kroppen produserer hormoner som gir sultfølelse når kroppen trenger næring. Når vi spiser, reduseres sulthormonene, mens hormoner som gir metthetsfølelse øker. Dette er jo veldig bra, men det er dessverre slik at mange av oss har mistet litt kontakten med de opprinnelige signalene våre og kan derfor tolke signalene feil. Vi kan dele sult og metthet inn i en skala fra 1 til 10. Her går vi fra å være litt svimmel mens kroppen desperat skriker etter mat til å være så stappmett at det gir ubehag og smerte. Barn er flinke til å lytte til kroppens signaler; de spiser når de sultne og stopper når de kjenner seg mett. Et medfødt mønster som ofte endres i voksen alder og fører til at den fine balansen ødelegges. Ved å ignorere de naturlige sult – og metthetssignalene vil kroppen etter hvert glemme å sende disse. Det kan føre til dårlige vaner som overspising og jojo-slanking. Heldigvis er det mulig å ta kontroll over sultfølelsen igjen. Det er litt som å sykle, har du først lært det så glemmer du det aldri.

Barn er flinke til å lytte til kroppens signaler, de spiser når de er sultne og stopper når de kjenner seg mett. Ved å ignorere de naturlige sult – og metthetssignalene vil kroppen etter hvert glemme å sende disse. Det kan føre til dårlige vaner som overspising og jojo-slanking.

Nina Briggs

Ernæringsfysiolog

5 grunner til at du mister kontroll over sultfølelsen

1. Du vil ha ‘forbudt’ mat

La oss bare si det med en gang. I løpet av en slankekur er det helt naturlig å ha lyst på mindre sunne fristelser. Det er ofte tanken på det som er forbudt som styrer lysten vår, og ikke kroppens signaler. Denne cravingen fører ofte til overspising og smugspising.

2. Du overspiser

Studier viser at nesten halvparten av oss overspiser og lider av dårlig samvittighet etterpå. Hjernen sørger for at du tenker på mat hele tiden og sult- og metthetsfølelsen er satt ut av spill. Det er hodet som styrer showet.

LES OGSÅ: ”Hva er ditt dagsbehov?

Nina Schrøder Briggs

Gendiet’s Ernæringsfysiolog Nina Briggs har lang
erfaring med kunder som har hatt problemer med
konstant sulfølelse. Foto: Bodyfly Frogner

3. Du glemmer magefølelsen

Slanking hvor vi spiser for lite mat, ødelegger kroppens naturlige signaler. Fokuser heller på en kostplan som gjør at du kan lære deg å stole på kroppen og signalene den gir.

4. Du spiser som om det er ditt siste måltid

Dette henger sammen med overspising. Den lille stemmen inne i hode sier at du må spise når du først får mulighet. Ofte i sammenheng med redselen for å ikke få nok mat neste gang du skal spise.

5. Du slukker følelser med mat

Det er fort gjort å havne i et spisemønster hvor man spiser etter følelser. En lang dag på jobb, dårlig nattesøvn, kjedsomhet, belønning osv. Mat brukes da som et virkemiddel for å skape en følelse. Igjen er det ikke kroppens naturlige signaler som har kontroll. Det er viktig å lære å ikke forbinde følelser med matinntak.

LES OGSÅ: Bli kvitt søtsuget for godt – 10 tips fra ernæringsfysiolog

Tren opp sultfølelsen med Gendiet’s sultskala.

Ved å benytte sultskalaen nedenfor vil du unngå overspising og snacking, samtidig som du får bedre kontroll over sultfølelsen.

kontroll over sultfølelsen

Påvirker gener sult- og metthetsfølelsen?

Ved å ta Gendiet’s DNA selvtest får du svar på om du har FTO genet som påvirker produksjonen av appetitthormonet Ghrelin, og sulthormonet Leptin.