Et nylig ernæringsstudie fra National Obesity Forum i Storbritannia advarer om at lavfett dietter har «katastrofale helsemessige konsekvenser».


 

Vi lever i en tid med lavfett matvarer (lett produkter) og er omgitt av matvarer som kjeks, kaker, chips, yoghurt, iskrem, bakevarer, søtsaker etc. Fett har blitt demonisert i en slik grad at folk har blitt redd for ordet «fett» og prøver å sky det helt fra kostholdet. Og de fleste er ikke engang klar over de «sunne fettstoffene» og vil slå tilbake med spørsmålet: «Hvordan er det mulig?»  Vi spurte eksperter om å belyse hvordan de fleste lavfett produkter bidrar til bedre helse.

Forskningen på lavfett

Det er blitt inngrodd i oss over mange år at fettrike matvarer vil føre til vektøkning, blokkere arteriene og rett og slett «sende oss i graven» raskere. Derfor advarer den nyeste ernæringsforskningen fra National Obesity Forum, Storbritannia, om at lavfett dietter har «katastrofale helsemessige konsekvenser».

Ledende kostholdsekspert dr. Trudi Deakin sier: «Vitenskap fra 1950-tallet overbeviste folk om at fett var dårlig for oss. Men det ble aldri bevist at mettet fett forårsaket hjertesykdom» og legger til: «Problemet med fettfattige matvarer er at når matprodusentene fjernet fett, erstatter de det med sukker og stivelse, som igjen øker insulinet. For mye insulin øker appetitten og gjør det vanskeligere å fordøye næringsstoffer». «I tillegg er naturlig fett, som den typen du finner i meieriprodukter, svært næringsrik, så å spise det kan faktisk forebygge vektøkning og redusere risiko for hjertesykdom senere i livet», sa Dr Deakin og legger til,» Og fordi hjernen består av 60 prosent fett hjelper fett den til å fungere skikkelig».

Les mer om hvordan du kan holde vekten nede og energien oppe med glykemisk indeks.

Lavfett produktene er ikke så sunne som de fremstår

Hvis vi skal velge mellom et lavfett ferdigmåltid eller et med normalt fettinnhold, vil vi automatisk velge lavfett måltidet. Så vil vi være fornøyd med det som virket som et sunt valg. Det anses som dårlig å velge fett som om det bare vil gjøre deg feit. Problemet er at lavfett kan bety at alt fettet er erstattet med sukker, understreker Dr. Supreet Grover, klinisk ernæringsfysiolog og vekttapkonsulent på Axis Sykehus.

All bearbeidet «klar til å spise» mat som kaker, kjeks, frokostblandinger, müsli, ferdigmat etc. som er merket som lavfett eller lett har vanligvis et høyt innhold av sukker og konserveringsmidler. Kaloriene i fullkornkjeks og lavfett fullkornkjeks er nesten de samme. Hvis du leser på emballasjen til de forskjellige produkter vil du finne en rekke slike sammenligninger. Lite fett gjør dem ikke alltid så sunn som de bør være. De inneholder ofte mye sukker, salt og/eller konserveringsmidler som brukes til å øke holdbarheten på mat som erstatning for fett og dens konserverende egenskaper. Et produkt med lite fett og sukker er kanskje heller ikke så spiselig, forklarer Dr Grover.

Les mer om hvordan du kan lage din egen kostholdsplan.

Fett har fått et dårlig rykte

I flere tiår har vi blitt bedt om å kutte ned på alt slags fett. Som om det skulle være skadelig for kroppen. Faktum er at ikke alt fett er dårlig. Fett gir oss energi, og bidrar til å absorbere vitaminene A, D, E og K i kroppen. Siden kroppen ikke kan lage visse essensielle fettsyrer, trenger den det fra kostholdet. «Sunt fett/umettet fett fra fisk, mandler, valnøtter, olivenolje, avokado osv. kreves av kroppen», understreker Pallavi Srivastava, fitness ernæringsfysiolog og innehaver av Q-Slim Fitness Studio.

Srivastava sier videre at ny forskning viser at mettet fett fra kosten ikke kan øke kolesterolet i blodet direkte, mens transfett og mettet fett fra bakt og bearbeidet mat osv. skal konsumeres i minimal grad da de utgjør risiko for andre helseproblemer. Så om en bruker «gode fettstoffer» i mat er det en bedre ide i forhold til å konsumere fettfri mat, spesielt for overvektige mennesker.

Les også: På søken etter alternativer for vanlig melk?

Synlig og usynlig fett

Pooja Makhija, konsulent i ernæringsfysiologi, sier at «den feilen de fleste mennesker gjør er at de likestiller fett fra mat, med fett på kroppen. Fett er viktig for å la kroppen fungere optimalt. Å eliminere fett helt fra kosten er derfor dårlig for helsen. Det folk må huske er å spise sunt fett. Det finnes to typer fett – synlig og usynlig fett. Usynlig fett er det som finnes naturlig i matvarer som for eksempel melk, egg, nøtter, avokado, fisk osv. Synlig fett er det som har blitt tilsatt i maten. Dette kan være olje, smør, smult etc. Det er det usynlige fettet folk bør omfavne og sistnevnte folk bør unngå. Dessuten er det en annen ting å merke seg. Naturlig mat med usynlig fett, inneholder også et følge av mange andre næringsstoffer som vitaminer, mineraler, antioksidanter. Som også er svært gunstig for helsen vår», forklarer hun.

«Så i stedet for å bli fanget mellom lavfett (lett) og sukkerfrie matvarer er det bare å huske at jo mindre maten er behandlet, jo bedre er den. Det smarte og sunne valget er å velge mat som er naturlig behandlet. For eksempel er det bedre å spise naturlig og fettrik yoghurt enn en lavfett yoghurt med tilsatt sukker» råder Makhija.

Ved å ta vår gentest finner du ut hvordan metabolismen din behandler både mettet og umettet fett.

Kilde: Lisa Antao, 21. August, 2016, DNAindia.com