Når det kommer til vekttap, vil de fleste heller benytte slanking enn trening for resultater. Men forskere har gang på gang funnet ut at dietter ikke fungerer i det lange løp og ofte resultere i depressiv, psykisk svikt. Ifølge en ny studie, publisert i International Journal of Epidemiology, er nøkkelen å gjøre det personlig med skreddersydde dietter.

Forskningen bak skreddersydde dietter

Et team av forskere fra Newcastle University rekruttert 1,607 voksne fra syv forskjellige europeiske land til å delta på en nettside som heter Food4Me. I løpet av seks måneder, fikk hver deltaker en av tre tilpassede dietter: en basert på deres nåværende kosthold; et annet basert på deres nivå av kroppsfett; og et tredje basert på deres genetiske fasit. En fjerde gruppe ble gitt et one-size-fits-all kostholdsråd. Gjennom kurset fikk deltakerne kostholdsplaner som de skulle følge. 80 prosent av deltakerne som fikk en skreddersydd ernæringsplan klarte med hell å følge sin nye diett.

«Mange av oss vet at vi kan forbedre vår helse og velvære hvis vi spiser bedre – men vi finner det veldig vanskelig å endre våre matvaner og opprettholde de bedre matvanene,» sier studiens hovedforfatter John Mathers, direktør for Human Nutrition Research Centre ved Newcastle University, i en uttalelse. «Personlige ernæringsråd har hjulpet folk til å gjøre større og mer hensiktsmessige endringer i sine dietter enn konvensjonelle spis sunt råd.»

Les også om disse tre slanketipsene som er basert på forskning.

Diett program

Personlig dietter som er basert på tre mål hjelper folk til å holde seg til planen.
Foto: Pixabay, public domain.

Personlige anbefalinger gir suksess

I stedet for å gi generelle råd som å spise fem enheter med frukt og grønnsaker eller to porsjoner med fisk hver uke, ble deltakerne bedt om å bare ta enkelte matvaner som var relevant for deres nåværende kosthold, helse eller DNA. Mens noen fikk beskjed om å spise mindre kjøtt eller salt, fikk andre beskjed om å legge mer sammalt hvete i sin frokost. Ved ganske enkelt å følge tre personlige kostholdsmål ble sannsynligheten signifikant større for å overholde dietten.

«Sammenlignet med kontrollgruppen, har de personlige ernæringsgruppene omtrent dobbel forbedring i total velvære,» sier Mathers. «Vi forventer at dette til slutt skal omgjøres til større forbedringer i helse og velvære. Denne tilnærmingen kan skaleres opp å hjelpe et mye større antall mennesker velge sunnere matvaner og kan være et verdifullt verktøy for å bedre folkehelsen.»

Les mer om hvordan DNA kan finne din optimale diett.

Kilde: Mathers J, Livings KM, og Celis-Morales C, et al. Effekt av personlig ernæring for helserelatert atferd og endring bevis fra Food4Me europeiske randomisert kontrollert studie. International Journal of Epidemiology. 2016.

Kilde: Samantha Olson, Medical Daily.