Slanketips – Å spise rødt kjøtt, i motsetning til kylling, har vært knyttet til vektøkning. Foto: Jan Vašek, Stocksnap.io

Når sommeren nærmer seg er det sannsynlig at du prøver slanketips for å få den unnvikende sommerkroppen du har sett på TV. Så med hvilke slanketips kan få deg i mål raskere?

Det er et spørsmål vi alle spør. Svaret på spørsmålet kan virke banalt på grunn av den overveldende mengden av bøker som er skrevet om emnet. I en studie gjort for The American Journal of Clinical Nutrition, fulgte forskere mer enn 120 000 personer over en periode på 16 år for å samle inn data. De var i stand til å fastslå at de som spiste mat med høy glykemisk indeks som stivelse, sukker eller raffinert korn, var generelt tyngre enn de som spiste mat med lav glykemisk indeks som frukt, grønnsaker og nøtter. Forskning har tidligere støttet et trekk i denne retningen som en «praktisk anvendelse,» i den forstand at folk generelt bør spise sunnere.

Denne nye forskningen gir også positive data og foreslår tre slanketips for å endre din diett og øke vekttapet.

Her er de beste slanketips, basert på forskning:

1. Spis sjømat

Sjømat var en av de matvarene i studien som hjalp folk ned i vekt. Selvfølgelig er ikke hummer og en tube smør svaret. Sunn sjømat som laks eller tunfisk har høyt innhold av protein og umettet fett. Dette er dårlige nyheter for de som ikke liker sjømat.

2. Takk nei til rødt kjøtt

Forskerne så at forbruket av rødt og bearbeidet kjøtt var knyttet til vektøkning. Dette gjelder spesielt for kjøtt sammen med stivelse som for eksempel i ris eller pasta. Bortsett fra det faktum at rødt kjøtt har høy verdi av kolesterol, er det også mye mettet fett. The American Heart Association anbefaler at folk bare får i seg mellom fem-seks prosent av sitt daglige inntak av mettet fett, noe som vanligvis blir erstattet av noe annet som frukt og grønnsaker, hele korn, eller lav-fett meieriprodukter.

3. Spis det du liker, med velg mat med lav GI

La oss si at du spiser noe ganske velsmakende, som et egg og ostesmørbrød med grovbrød. Det er et ganske sunt måltid. Problemet er at mange spiser det med noen andre stivelsesholdige matvarer, som chips eller poteter. I stedet bør vi kutte ut den delen og spise mat med lav glykemisk indeks (GI). Mat med et GI nivå mellom en til 51 anses som lav; matvarer med GI nivåer mellom 52-69 er middels; matvarer med GI nivå fra 70 og oppover anses som høyt. For eksempel har et eple et GI nivå på 39, mens hvit ris har et GI nivå på 89.

Bruk denne listen med over 100 ulike matvarer og deres GI nivå for referanse.

Dramatiske vekttap er ikke vanligvis en vanlig forekomst. Det er de små skrittene som ovenfor som kan hjelpe deg å komme dit du ønsker.

Kilde: Christopher Cruz, Medical Daily